Uncategorized

Din arbetsmiljö kan göra att du går med förlust

Visste du att du faktiskt kan förlora pengar på att ha en dålig arbetsmiljö? Det finns flera sätt på vilka arbetsmiljön kan hjälpa och stjälpa ditt företag. Bland annat genom att påverka arbetsförmågan och därmed produktiviteten.

Vi ska ta reda på vilka arbetsmiljöproblem som är vanligast bland företagare och hur dessa kan fixas till på bästa sätt. Läs vidare för att se om du ligger i farozonen och hur du i så fall bör hantera situationen.

Dålig arbetsmiljö är fiende åt produktionen

Vi arbetar som bäst när vi mår bra. Till och med till synes små besvär som huvudvärk, stress och dålig sömn kan ha stor inverkan på hur mycket vi kan och orkar arbeta.

Att en nedsatt arbetsfunktion har negativ inverkan på produktionen råder det inga tvivel om.

Om till exempel en persons arbetsförmåga skulle minska med 10%, innebär det också 10% mindre produktivitet. På sikt leder det också till 10% mindre vinst eftersom han eller hon inte producerar varor eller tjänster som vanligt.

På ett större företag med många anställda kan därför små problem med arbetsmiljön leda till enorma förluster – och det snabbt.

De vanligaste problemen beror på lokalen

De allra flesta problem som uppstår i arbetsmiljön har med de fysiska lokalerna att göra. Oavsett om du arbetar på ett kontor, i en butik eller i en lagerlokal så kan dåliga fysiska förhållanden orsaka såväl fysiska som psykiska besvär.

Om du eller dina anställda upplever att det finns problem med ljudnivån finns det många enkla sätt att åtgärda detta på.

En billig och snabb lösning är akustikloft – speciella innertak som verkar ljudisolerande och tar bort upp till 80% av oljudet. Dessa kommer i en mängd olika färger och passar därför bra in även i butiker med speciell inredning och färgsättning.

Du kan också satsa på stöt- och ljuddämpande golv och väggar för att minska oväsendet ytterligare.

Skulle det istället vara problem med luftkvaliteten finns speciella mätare som tar reda på vilken luftfuktighet och renhetsgrad som råder. En del av dessa har också inbyggd luftrenare och luftfuktare och kan därför automatiskt ändra på sina inställningar för att hålla luften ständigt ren och fräsch.

Dålig social arbetsmiljö

Det är inte bara materiella problem som kan orsaka dålig hälsa. Även så kallad vuxenmobbing förekommer relativt ofta på arbetsplatserna och kan orsaka stora besvär för de drabbade.

Håll koll på att det sociala samspelet fungerar på ditt företag och agera snabbt om du skulle upptäcka problem.

Du kan bli ersättningsskyldig

Om det skulle råda dålig arbetsmiljö på din arbetsplats kan du också bli ersättningsskyldig. Dina anställda har möjlighet att anmäla dåliga arbetsförhållanden – oavsett om de är av social eller materiell art – och om du sedan döms i den efterföljande utredningen kan du få betala skadestånd.

Se därför till att alltid hålla din arbetsmiljö i toppform.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *